ECONOMIC ACTIVATION OF HUMAN RESOURCES IN TOURISM - Southern Backa district example -
Keywords:
tourism, economy, human resources, employment, Southern Backa District.Abstract
The new age creates the possibility that the social, material and spiritual living conditions needs of all people are developing optimally by their quantity and quality. A wide spread theoretical opinion is that tourism activity already has a special treatment, because as a necessary and generally segment of a life of contemporary man it is considered as a factor of development of the entire economy and society. Unfavorable economic trends in the last years of the twentieth century affected the tourist economy of Serbia, which after years of relative success experienced a decline. This paper, in a concise way, emphasizes the importance of tourism in the process of stimulating or activating the working age population of the Southern Backa District. Among other things, the aim is to highlight the fact that tourism is an economic sector, that will contribute faster growth of entire country economy.
Downloads
References
2. Burkart, A (1981), Tourism - Past, Present, Future, Heinemann, London.
3. Гајић, Т., (2009), Управљање развојем туризма Јужнобачког округа, Докторска дисертација, Природно-математички факултет, Нови Сад.
4. Гајић, Т., (2009), Карактеристике развоја и утицаја туризма на укупну привреду Војводине, у штампи за број 2/2009.
5. Гајић, Т., (2009) Management of Tourist Demands, Offers and Sustainable Development of Rural Tourism in Southern Backa Region, Acadedmica Turistica, Univerza na Primorskem, Portorož, letnik 2, No. 1-2/2009, str.17-24.
6. Гавриловић, С., (2001), Економски аспект реинтеграције Југославије у глобалне туристичке токове, Туризам, Нови Сад, бр.5, стр.34.
7. Defert, F., (1996) Der Touristische Standort, Theoretische und Practische Probleme, Revenue de Tourisme, Berlin, No.3.
8. Lea, J., (2003), Tourism Development, Tourism Management, 16(6), 213-216.
9. Марић, Р., (1999), Савремене тенденције у међународном туризму, Туризам, Нови Сад, бр.3/1999.
10. Nykiel, R., (1996), Tourism in the future, Journal of Hospitality and Leisure, 4(2), 77-80.
11. Републички завод за статистику, Статистички годишњак Србије 2008, Београд.
12. Stipanuk, D., (1993), Tourism development, Tourism Management, 267-278.
13. Стратегија развоја туризма у Републици Србији, Министарство туризма Републике Србије, Београд, 1999.
14. Унковић, С., (2001), Економика туризма, Савремена администрација, Београд, стр.62.
15. Унковић, С., (1991), Савремени токови у туризму, Економски факултет, Београд, стр.88.
16. Haullot, A., (1995), The Environmental and Social Value of Tourism, International Journal of Environmental Studies, 28(2), 219-225.
17. Hawkins, D., (1993), Prospects and Challenges for Tourism, Tourism Management, 14(5), 392-396.
18. Cheong, R., (1995), The virtual threat to travel and tourism, Tourism Management, 16(6), 417-422.
19. Черовић, С., (2004), Истраживање тржишта у туризму, Туризам, Нови Сад, бр.8, стр.77.