ELEMENTS OF COMPETITION AND AGRARIAN MARKET STRUCTURES IN SERBIA
Keywords:
competitiveness, transition, market, agriculture, market structures.Abstract
One of the biggest problems of agriculture in Serbia is an institutionally undeveloped agricultural commodity market and inefficient resource allocation. Although oligopsony is inevitable and sometimes even useful for the majority of agricultural commodity markets, the crucial thing is that the government, due to its undeveloped institutions, is unable to penalise market participants who abuse their market position, and jeopardise competition by breaking contracts, operating in "grey economy", etc. Some of the main directions Serbia should take towards promoting its agrarian market, include a shift from the grey market economy towards legal channels, more efficient Competition Policy and promotion of legal, judicial and executive branches of government.
Downloads
References
2. Драшковић, Б., Домазет, И. (2008): "Концентрација тржишне моћи као израз несавршености тржишта", у Тржишне структуре и заштита конкуренције, Институт економских накука, Београд.
3. Закон о заштити конкуренције Р. Србије, "Службени гласник РС", бр. 79/05.
4. Капор, П. (2009): "Стране директне инвестиције у пољопривреди", Економика пољопривреде, 2009(56)2 (231-243). Београд.
5. Mankiw, G. (2004): Principles of Economics, Harcourt College Publishers, London; izdanje na srpskom, Ekonomski fakultet Univerziteta u Beogradu
6. Милановић,М. (2006): Истраживање аграрно-развојне позиције Србије у Европи, Мегатренд РЕВИЈА,Vol.3.(2)2006, Београд, стр.25-42, UDK3:33, ISSN1822o-3159;
7. Милановић, М.Р. (2007): Основи економије, Мегатренд универзитет, Београд.
8. Милановић, М. Р. (1996): Политика цена пољопривредних производа, монографија, Друштво аграрних економиста Југославије, Београд.
9. Параушић, В., Цвијановић, Д., Субић, Ј. (2007): Афирмација удруживања и маркетинга у функцији креирања конкурентности аграрног сектора Србије, Институт за економику пољопривреде Београд.
10. Samuelson, P. and Nordhaus, W. (2000): Economics, Mate, Zagreb.
11. Transition Report EBRD, 2008; http://www.ebrd.com/pubs/econo/tr08p.pdf
12. Цвијановић, Д., Михаиловић, Б., Симоновић, З. (2009): Улога и значај маркетинга у развоју аграрног сектора Србије, монографија, Институт за економику пољопривреде, Београд.