MARKET AND ASSORTMENT OF RASPBERRY PRODUCTS IN THE REPUBLIC OF SERBIA AND IN THE WORLD

Authors

  • Simo Stevanović Faculty of Agriculture, Belgrade
  • Milan R. Milanović Megatrend-Faculty of Management -Valjevo
  • Miodrag Janković Faculty of Agriculture, Belgrade
  • Snežana Stevanović Faculty of Agriculture, Belgrade

Keywords:

raspberry, market, assortment of products, prices of raspberry

Abstract

This paper analyses raspberry market dynamics in the world; importance and possibilities for getting raspberry products, such as juices, concentrates, syrups, pastes and raspberry juice powder, in the higher processing stages. Considerably higher economic effects (market prices even higher than 60 EUR per kg) could be reached if these products are offered in the internal market, and especially if these products are exported. This is the reason why the overall supply of these products, aimed at winning the adequate place in the internal market as well as in the external market, despite the ever increasing competition with regard to the quantity and quality, should be derived from the production/objects which are working in accordance with HACCP standards, and it should have a recognizable trade mark and an original packaging, as a symbol of its origin and quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Влаховић, Б., Томић, Д., (2003): Извоз малине из Србије и Црне Гореизгледи за будућност, Економика пољопривреде, СПИТЈ, Београд, бр 3., стр. 255-266.
2. Милановић, Р.М. (2002): Прехрамбена индустрија СР Југославије, Институт за економику пољопривреде, Београд.
3. Париводић, М. (2005): Поново трговински партнер Америке, Корак, ПКС, Београд, стр. 12-13.
4. Петровић, С., Милошевић, Т. (2005): Raspberry from Serbia, Faculty of Agronomy, Cacak.
5. Станисављевић, М., Милутиновић, М., Мишић, П., Ранковић, М., Јовановић, М. (1998): Малина, III Југословенски симпозијум о јагодастом воћу, Пољопривредни факултет, Београд, 13-15 октобар 1998.
6. Стевановић, С., Стефановић, Р., Димитријевић, Б. (2003): Развој производње малине у Републици Србији у функцији извоза, Економика пољопривреде, СПИТЈ, Београд, бр 3., стр. 299-306.
7. Томић, Д, Влаховић, Б. (2003): Производња и промет малине у светуОсврт на државну заједницу Србија и Црна Гора, Економика пољопривреде, СПИТЈ, Београд, бр 3., стр. 227-241.
8. Шеварлић, М., Јевтић, С., Петровић, С., Васиљевић, Зорица, Ђилас, Ј., Обрадовић, Ж. (1998): Економски аспекти производње јагодастог воћа у Србији, III Југословенски симпозијум о јагодастом воћу, Пољопривредни факултет, Београд, 13-15 октобар 1998.
9. Статистика спољне трговине, Савезни завод за статистику, Београд
10. www.beprepared.com
11. www.botanical.com
12. www.fao org
13. www.nutri-fruit.com
14. www.sturmsberryfarm.com
15. www.vandrunen-farms.co.yu
16. www.yournw.com

Downloads

Published

2006-03-31

How to Cite

Stevanović, S., Milanović, M. R., Janković, M., & Stevanović, S. (2006). MARKET AND ASSORTMENT OF RASPBERRY PRODUCTS IN THE REPUBLIC OF SERBIA AND IN THE WORLD. Ekonomika Poljoprivrede, 53(1), 35–48. Retrieved from https://ea.bg.ac.rs/index.php/EA/article/view/1531

Issue

Section

Original scientific papers