THE MAIN CHARACTERISTICS OF MARKET AND MARKETING OF ORGANIC AGRICULTURE PRODUCTS
Keywords:
organic production, Healthy Safe Food, eco-marketingAbstract
About 70 years ago, machines and chemistry played an important role for human beings. That was the realization of harmonious life between man and machine. Now, the theme is realization of harmonious life between man and environment. We can witness irregularities regarding proper nourishment of population which affects the health and well-being of people in the world. Highly developed countries have problems in the area of rational consumption and health safety of food.
In this paper authors analyze the actual condition of the problems concerning organic production in the world and EU. Also, they focus their attention on ecomarketing mix. Low wages and increased cost of living have contributed to continuous negative trends regarding nourishment in Serbia. Authors analyze market chances and barriers in Serbia in accordance with organic production.
This paper will provide theoretical and practical contribution for those responsible to carry out adequate actions to improve organic production in Serbia.
Downloads
References
2. Васиљев, С. (2001): Маркетинг принципи, Суботица
3. Влаховић, Б. (2003): Тржиште пољопривредно–прехрамбених производа, Нови Сад
4. Голушин, Мирјана (2004): Тржишне перспективе производње здравствено безбедне хране, Докторска дисертација, Нови Сад
5. Дајмонд, Х., Дајмонд, Мерилин (2001): Здрави и витки, Београд
6. Ђекић, Татјана, Анђелковић, Жаклина (2006): Економска оправданост коришћења био- производа у исхрани, Економика, број 5-6, Ниш
7. Instutut for Agricultural Economics (2000): University of Kiel, Consumers Survey, Germany,
8. Кузмановић, Ж. (2003): Како произвести хигијенски беспријекорне производе, "Месо", број 2, Загреб
9. Кузмин, Катерин (1989): Спасите своје тело, Београд
10. Копић, М., Алибашић, Х., Мијатовић, Б.,: Еко-маркетинг у еколошкој (биолошкој) производњи пољопривредних и прехрамбених производа, (www.ecomarketing.com)
11. Лазић, Бранка, Вујошевић, Ана Мариа (2006): Органска производња као део стратегије развоја мултифункционалне пољопривреде у Војводини, Економика пољопривреде, Тематски број (13-667)
12. Миленовић, Б. (2002): Актуелни изазови еколошког маркетинга, Еко конференција, Збор- ник 2., Нови Сад.
13. Пејановић, Р. и сар., (2006): Органска производња као нови облик агробизниса (поводом новог Закона о органској пољопривреди), Економика пољопривреде, Тематски број (13-667)
14. Савић, Мирјана, Бекич, Бојана (2006): Животна средина у законодавству ЕУ и РС, Економика пољопривреде, Тематски број (13-667)
15. Савић, Мирјана, и сар. (2006): Законска регулатива ЕУ за оцену усаглашености производа у погледу управљања безбедношћу и квалитетом хране, Економика, број 5-6, Ниш.
16. Schwarzenbacher, G. (2002): International marketing of organic products, Органска производња – законска регулатива, Савезно министарство привреде и унутрашње трговине, Београд.
17. Станковић, И. (2004): Знате ли шта су то адитиви?, Здрав живот
18. Штрбац Маја (2006): Упоредна анализа потрошње пољопривреднопрехрамбених производа, Докторска дисертација, Нови Сад
19. Томић, Д. (2004): Идеје и иницијативе о пољопривреди и селу, Нови Сад
20. Hallam, D. (2002), : The organic market in EOCD Countries: Past Growth, current status and Future Potential, OECD Workshop on Organic Agriculture, Washington D.C., USA,
21. www. consumer.co.yu
22. www.zdravlje.hr
23. Irish Agriculture and Food Development Authority, 2002.
24. www.foodinternational.net