SERBIA ON THE INTERNATIONAL MEAT MARKET
Keywords:
meat, production, market, trade, export, import, balance.Abstract
The paper contains a comparative analysis of some of the most important indicators of both global and domestic meat market. Namely, the quantitative and structural differences in the production and trade of meat for observed subperiods in the last nineteen years for the world, continents and some countries were analyzed, by using the method of comparative analysis. Leading producers, international trade flows, leading exporters and importers of meat were defined, with special emphasis on the position and importance of Serbia on the world meat market.
Pursuant to the above, as well as the importance of the above-mentioned product for the domestic market, ie agroindustry and the economy as a whole, the paper particularly studies balances, structure, dynamics and regional orientation of foreign trade of domestic meat and meat products. In addition, the paper points to the needs, capabilities, measures and directions of further development of domestic production and export of products analyzed.
Downloads
References
2. Богданов, Н., Шеварлић, М. - уредници, (2009), Пољопривреда и рурална подручја Србије – Тематски зборник, Друштво аграрних економиста Србије и Пољопривредни факултет, Београд.
3. Ђоровић, М., Милановић, М., Симић, Ј. и Лазић, В., (2005), Специфични аспекти истраживања тржишта хране, Маркетинг, бр.2, Београд.
4. Ђоровић, М., Стевановић, С. и Лазић, В., (2009), Глобално тржиште меса, Економика пољопривреде, бр.3, Београд.
5. Ђоровић, М., Томин, А, (2007), Тржиште и промет пољопривредних производа, Пољопривредни факултет, Београд.
6. Марковић, П., Бабовић, Ј., (2002), Србија у новом веку – менаџмент и маркетинг у савременом развоју пољопривреде, Савез пољопривредних инжењера и техничара Југославије, Београд.
7. Милановић, М., (2009), Економија природних ресурса, Мегатренд универзитет, Београд.
8. Милановић, М., Михајловић, Б. и Параушић, В., (2009), Елементи конкуренције и структурне типологије аграрног тржишта у Србији, Економика пољопривреде, бр.4, Београд.
9. Милосављевић, М., (2002), Процес глобализације светске привреде, Институт економских наука, Београд.
10. Петровић, М., (2002), Сточарство, Пољопривредни факултет, Београд.
11. Поповић, Г., (2009), Макроекономски аспекти агроекономских мера у ЕУ, Економика пољопривреде, бр.2, Београд.
12. Поповић, В., Катић, Б., (2007), Увозна заштита и подршка извозу пољопривреде Србије у процесу приступања СТО и ЕУ – монографија, Институт за економику пољопривреде, Београд.
13. Ракита, Б., (2002), Међународни маркетинг, Економски факултет, Београд.
14. Стевановић, С., (2009), Развој тржишне производње у пољопривреди Републике Србије – монографија, Друштво аграрних економиста Србије и Пољопривредни факултет, Београд.
15. Tomić, D., Ševarlić, M. - Edited by, (2007), Development of Agriculture and rural areas in Central and Eastern Europe – Thematic Proceedings European Association of Agricultural Economists; Serbian Association of Agricultural Economists.
16. Tomić, D., Vasiljević, Z. i Cvijanović, D. – Edited by, (2009), The Role of Knowledge, Innovation and Human Capital in Multifunctional Agriculture and Territorial Rural Development – Thematic Proceedings European Association of Agricultural Economists, Institute of Agricultural Economics Belgrade.
17. Цвијановић, Д., Хамовић, В., Субић, Ј., Иванчевић, С. - уредници, (2008), Мултифункционална пољопривреда и рурални развој (III) – међународни научни скуп, Тематски зборник, Институт за економику пољопривреде, Београд.
18. Интернет, ФАО публикације и публикације РЗСС.