RURAL TOURISM AS A FACTOR OF REVITALIZATION OF VILLAGE IN VOIVODINA
Keywords:
rural tourism, Voivodina, revitalization, marketingAbstract
Rural tourism is an important component of integrated and sustainable development and revitalization of villages, as well as an important factor in encouraging the development of local agricultural and non-farmer activities in rural areas, and also a special incentive to employment.
In many countries of the European Union rural tourism is included in the development strategies of regions and rural areas. Rural tourism helps maintaining the population in place, creates new jobs, and contributes to socio-economic progress of outstanding areas.
In Voivodina nearly half of the population lives in villages and the region has numerous resources for rural tourism development. Rural tourism can also play an important role in increasing the diversity of the tourist offer in Voivodina.
This work highlights the importance of rural tourism in the function of the revitalization of the village, focusing on the challenges of the environment and the possible directions of development in the context of creating a recognizable tourist product and brand of rural tourism in Vojvodina, which could target both domestic and international market.
Downloads
References
2. Disez N. (1999): Agritourisme: logiques d`acteurs ou logiques de territoires, Economie rurale, SFER, Paris
3. Храбовски-Томић Е. (2004): How to achieve sustainable development of rural tourism in Vojvodina?, 17th Biennial International Congress: Tourism and Hospitality Industry, Opatija
4. Храбовски-Томић Е. (2008): Селективни облици туризма, Факултет за услужни бизнис, Сремска Каменица
5. Ивановић Ј., Пантић М. (2008): Специфичности села у Србији у контексту туристичког потенцијала, Институт за архитектуру и урбанизам Србије
6. Јелинчић Д. (2007): Агротуризам у Европском контексту, Институт за међународне односе, Загреб
7. Лазић Л. (2007): Туризам и рурална подручја, Природно-математички факултет, Департман за географију, туризам и хотелијерство, Нови Сад
8. Маркетинг стратегија туризма Војводине, Универзитет Едуцонс, Сремска Каменица, 2009.
9. Мухи Б. (2009): Примена маркетинга у сеоском туризму Војводине, Универзитет Едуконс, Факултет Пословне економије, Сремска Каменица
10. Мухи Б. (2009): Маркетиншки аспекти брендинг стратегије сеоског туризма Војводине, часопис Туристичко пословање, Висока туристичка школа Београд, број 4.
11. Muhi B. (2010): Falusi turizmus és vidékfejlesztés – A falusi turizmus szerepe az Európai Unió és hazánk vidékfejlesztési politikájában, Árgus, Újvidék
12. Ромелић Ј. (2007): Улога локалне заједнице у руралном туризму, Природно-математички факултет, Департман за географију, туризам и хотелијерство, Нови Сад
13. Rural tourism - Special Lenght Focus, Mintel - Europe, august 2003.
14. Ружић П. (2005): Рурални туризам, Институт за пољопривреду и туризам, Пореч
15. Стратегија развоја туризма Републике Србије, први фазни извештај, Хорват Консалтинг Загреб, Економски Факултет, Београд, 2005.
16. Стратегија развоја туризма Републике Србије, други фазни извештај - Стратешки маркетинг план - Хорват Консалтинг Загреб, Економски Факултет Београд, 2006.
17. Штетић С. (2007): Посебни облици туризма, Форма Б, Београд
18. Вратуша В., Анастасијевић Н. (2002): Одрживи развој, уређивање простора и сеоски туризам у Србији на почетку 21. века, Часопис Департмана за географију, туризам и хотелијерство, Нови Сад, Туризам 6/2002.
19. http://www.eurogites.com - Европска федерација за сеоски туризам
20. http://www.world-tourism.org - World Tourism Organization – Светска туристичка организација