IMPORTANCE OF LOCAL SALES OF AGRICULTURAL PRODUCTION THROUGH THE CREATION OF SPECIALIZED GASTRO TOURISM PRODUCTS

  • Дарио Шимичевић Висока туристичка школа, Београд
  • Штетић Снежана, PhD ПМФ-Департман за географију туризам и хотелијерство, Универзитет Нови Сад и Висока туристичка школа Београд

Abstract

Rural tourism is being developed within the specifc attributes which allow different forms of tourism activities. These specifc attributes are preserved environment, rich flora and fauna, local community and its culture, heritage and gastronomy. In other words, the diverse natural and socio-cultural environment provides tourists a unique experience through the diversifcation of tourism products in the rural areas. Unlike the usual tourist movements when food and drink seen as an integral but minor part of an integrated tourist product, and as a necessity without which the individual cannot survive, and are treated as a default part of the tourist travel, and not as important as a complementary or main motive of tourist movements. Such an approach to gastronomy is already obsolete, so in terms of tourism, but also in terms of tourism demand. Options valuation gastronomy certain areas are still numerous and range from gourmet restaurants to traditional tours. All forms of presentation include a specifc area of gastronomy in culinary tourism. The paper will highlight the importance of marketing local agriculture through the creation of specialized gastro tourism products. The paper will also address development opportunities in the gastronomy tour of the Danube region.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Amend T., Brown J., Kothari A., Phillips A. and Stolton S.(2008): Protected Landscapes and Agrobiodiversity Values, IUCN & GTZ, Heidelberg.
2. Carlsen J., Charters S. (2006): Global Wine Tourism: Research, Management and Marketing, CAB International, Wallingford.
3. Hall D., Kirkpatrick I., Morag M. (2005): Rural Tourism and Sustainable Business, Channel View Publications, Clevedon.
4. McBoyle G., McBoyle E. (2008): Distillery Marketing and the Visitor Experience: A Case Study of Scottish Malt Whisky Distilleries, International Journal of Tourism Research 10, John Wiley & Sons Ltd., str. 71-80.
5. Plummer R., Telfer D., Hashimoto A., Summers R. (2005): Beer tourism in Canada along the Waterloo-Wellington Ale Trail, Tourism Management 26, Elsevier, Oxford, str. 447-458.
6. Стратегија туризма републике Србије – Први фазни извештај (2006), Horwath Consulting Загреб, Економски факултет Београд.
7. Стратегија туризма републике Србије, Други извештај – План конкурентности (2006), Horwath Consulting Загреб, Економски факултет Београд.
8. Шимичевић Д., Ницић М. (2009): Гастрономија као саставни део промоције дестинације, Зборник научног скупа Савремене тенденције у туризму, хотелијерству и гастрономији, 2008., ПМФ – Департман за географију, туризам и хотелијерство, Нови Сад, стр. 155-157.
9. Штетић С., Шимичевић Д., Ницић М. (2009): Менаџмент туристичке дестзинације, Српско географско друштво, Београд.
10. Тодоровић М., Штетић С. (2009): Рурални туризам, Географски факултет, Београд.
11. Trauer B. (2006): Conceptualizing special interest tourism – farmeworks for analysis, Tourism Management 27, Elsevier, Oxford.
12. Вујачић В., Јововић О. (2007): Храна као основни или пратећи мотив туристичких кретања, Научно-стручни чласопис ,,Туризам'', број 11, ПМФ – Департман за географију, туризам и хотелијерство, Нови Сад, стр. 259-260.
13. Yuan J., Morrison A.M., Liping A. Cai L.A., Linton S. (2008): A Model of Wine Tourist Behaviour:A Festival Approach, International Journal of Tourism Research 10, John Wiley & Sons Ltd., str. 207-219.
14. www.fao.org
15. www.manifestacije.com
16. www.srbija.travel
Published
2011-12-01
How to Cite
ШИМИЧЕВИЋ, Дарио; СНЕЖАНА, Штетић. IMPORTANCE OF LOCAL SALES OF AGRICULTURAL PRODUCTION THROUGH THE CREATION OF SPECIALIZED GASTRO TOURISM PRODUCTS. Economics of Agriculture, [S.l.], v. 58, n. 1 Book 1, dec. 2011. ISSN 2334-8453. Available at: <http://ea.bg.ac.rs/index.php/EA/article/view/835>. Date accessed: 26 nov. 2020.