THE GLOBAL VEGETABLE MARKET

  • Milutin Đorović, PhD Faculty of Agriculture, Belgrade
  • Milan Milanović, PhD Megatrend University, Belgrade
  • Simo Stevanović, PhD Faculty of Agriculture, Belgrade
  • Verica Lazić Faculty of Agriculture, Belgrade

Abstract

The aim of the study was to analyze from the regional and comparative standpoints some major indices of the world market and trade of vegetables, essential in the population diet as the obligatory and irreplaceble groupe of commodities. Special reference was given to trends, i.e. output, dynamics and structure of production, trade and consumption of the products analyzed. In addition, regions, i.e. countries known to be the largest producers but no less importers and exporters of vegetables were determined.


Significant differences were registered between regions which may be attributed to a large number of natural, social and economic factors. Both quantitative and qualitative research methods of the market were used in the analysis of the relationship and the level of impact of the factors influencing changes and trends of the incidences investigated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Богданов, Н., (2004), Пољопривреда у међународним интеграцијама и положај Србије, Друштво аграрних економиста Југославије, Београд.
2. Богданов, Н., Шеварлић, М., Мунћан, П. – редактори (2006), Монографија – Пољопривреда и рурални развој Србије у транзиционом периоду, Друштво аграрних економиста Србије и Пољопривредни факултет, Београд.
3. Ђоровић, М., Милановић, М., Симић, Ј., Лазић, В., (2005), Специфични аспекти истраживања тржишта хране, Маркетинг, бр.2, Београд.
4. Ђоровић, М., Милановић, М., Стевановић, С., Лазић, В., (2006), Глобално тржиште жита, Маркетинг, бр.2, Београд.
5. Ђоровић, М., Томин, А., (2007), Тржиште и промет пољопривредних производа, Пољопривредни факултет, Београд.
6. Грбић, В., (2004), Пољопривреда и будућност Европске уније, Економика пољопривреде, бр. 3-4, Београд.
7. Грубор, А., (2004), Међународна маркетинг истраживања и МИС, Маркетинг, бр.4, Београд.
8. Ковачевић, Р., (2002), Транзиција и трговинска политика, Институт за спољну трговину, Београд.
9. Марковић, П., Бабовић, Ј., (2002), Србија у новом веку – менаџмент и маркетинг у савременом развоју пољопривреде, Савез пољопривредних инжењера и техничара Југославије, Београд.
10. Милановић, М., Ђоровић, М., Стевановић, С., (2004), Потрошња агроиндустријских производа и квалитет исхране становништва СРЈ / СЦГ, Економика пољопривреде, бр. 1-2, Београд.
11. Вићентијевић, Д., Вујовић, Н., (2004), Аграрна политика Еевропске уније и будућност пољопривреде Србије, Економика пољопривреде, Специјални број, Београд.
12. Влаховић, Б., (2003), Тржиште пољопривредно – прехрамбених производа, Пољопривредни факултет, Нови Сад.
13. ФАО публикације и годишњаци.
14. Интернет.
15. Републички завод за статистику Србије, Статистички годишњак Србије, за одговарајуће године.
Published
2007-06-30
How to Cite
ĐOROVIĆ, Milutin et al. THE GLOBAL VEGETABLE MARKET. Economics of Agriculture, [S.l.], v. 54, n. 2, p. 109-130, june 2007. ISSN 2334-8453. Available at: <http://ea.bg.ac.rs/index.php/EA/article/view/1287>. Date accessed: 20 oct. 2020.
Section
Original scientific papers

Most read articles by the same author(s)